Pontiac Trans Am Cab -87

Så här såg den ut vid inköpet.

Den här köpte jag hösten -02 från Linköping. Det är en specialtillverkad cab av Sunroof Center i Michigan i USA för Pontiac gjorde aldrig någon egen cab på den här karossen. Men enligt uppgift så gjordes 173 specialcabbar 1987. Varför kallar jag den för Pontiac när det står GMC i alla papper? Cabben är manuell. Centrallås, elhissar bakluckan dras igen elektriskt.
Motorn är en V8 305 (5 liter) 210 hk
Framvagnen är fixad den stod helt fel. Nu är bilen omlackad till en lite mörkare vinröd nyans och kjolarna i guld. 700-lådan ska vara nyrenoverad och den känns ju lite annorlunda mot den andra. Bilen är väldigt styv och det känns på dåliga vägar.
Det sitter Kumho 245/50-16 runt om på orginalfälgar. Som nu är omlackade i guld.

Har fixat lite med inredningen. Har gjort nya armstöd bak, lagat revan på förardörren med trälist (på bägge sidor givetvis). Har fått hem GTA-inredningen också. Monterat chromade slutrör. Kopplat in el-öppning av cab-luckan. Monterat stänklappar. Gjort storservice på bilen.
Nu har jag även bytt ratt till en träratt och det blev trivsamt. Har köpt en bättre front. Har kopplat in en knapp så att jag kan köra igång fläkten lite tidigare vid cruising bl.a. Sen finns det lite småjobb kvar, sy ett innertak till cabben. Nu har dom förgylda skärmkanterna anlänt. 
Så här ser den ut idag

Säsongen 2004 kunde ju börjat bättre men hade massor av strul. Har bytt TPS:en och CTS:en och efter sista provturen så verkar den gå fint. Efter CTS bytet och då gjorde jag rent trottelhuset också och gav motorn mera luft så höjdes tomgången 500 varv.
Men den har svikit mig både i Västerås och Norrköping. I Västerås surade den ner sig på väg ut från träffplatsen på lördagen. Vi fick bogsera bort den och hämtade den på måndagen och då gick den fan igång så vi körde hem den. Senare i augusti så surade den ner sig i Norrköping och vi fick bogsera iväg den igen. 2 dagar senare startade den igen och vi for iväg hemåt men kom inte så långt förrän den stannade igen. Nu fanns inget soppatryck så vi satte igång att byta pump utefter vägen. Som tur var hade jag förberett ett pumpbyte och tagit hål ovanför tanken. Annars så ska ju bakaxel, avg.system och tank ner vilket man inte gör efter vägen. Vi fick igång den efter mycket om och men. Den vägrade gå under 1500 varv så jag fick köra hem den på 2:an genom skogen. Så fick vi hem den och där står den orörd än (nov) och skäms.
Jag tror att det är databoxen som gett sig och ska väl börja riva i det så småningom.
Tur att man hade en TA till så man kunde fortsätta säsongen.

Nu har jag provat med en annan databox och det blev ingen skillnad. Har släpat ut en gammal dator till garaget och försökt scanna av bilen men den gav heltokiga värden överallt. Men så fick jag tips av Niklas om batterikabeln mellan generatorn och batteriet och den var ju så gott som av. Hade tagit i fläkten. Så där är jag nu och ska köpa kabel och se om den går bättre sen. Sitter tokigt till på -87 :an men tar jag loss generatorn så går det.
Ja inte har jag kommit något längre än och nu är det nov 2005 och har inte lyckats lokalisera felet men har skaffat bränsletrycksmätare så får vi se hur det ligger. Orkar inte engagera mig i bilen. Får se vad vintern kommer med om man får energi att leta fel.
Nu är det redan maj 2008 och nu kanske det finns hopp för den. Jimmy (som jag köpte GTA:n av)har börjat rota i den och han provtryckte bensinpumpen och den ger bara 13 psi och den är ju ny men jag har fått fel pump, det är till en TBI. Han beställde en ny och ville se hur mycket den ger och det blev samma resultat. Han hade också fått fel pump. Så en ny är beställd och så fär vi se om den börjar fungera efter att ha stått i tre år oj det är visst fyra år.
Nu är bilen nybesiktad och klar och går som en dröm. Livet leker igen.
Körde en hel del under 2010 och fick lov att byta hjullagren fram och ställa framvagnen för den slet ner däcken.
Sommaren 2011 gick bilen som en dröm och vi körde mycket med den men det blev knappt några bilträffar för tiden gick åt till friggebobygget.  

Nu har sommaren 2014 gått och bilen har varit inreggad iår. Har inte gjort så mycket med den bara låtit klä om sidorna vid baksätet.
141231
Nu har bilen fått dragkrok från den nu sålda GTA:n. Fick tag i monteringsanvisningar från Monoflex. Hi Jackers monterade så det ska bli husvagnsdragning i sommar.
Sommaren 2016 så drog vi husvagn ner till Göteborg och resan gick fint.